Kişinin yasevimliığı sosyete zarfında değeri olan , yetenek, davranış ve gayrı davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tüyönetmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara nazaran insanların davranışlarında belli vürutmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğmaslahatme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok teşhismı bünyelabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına yönlü ) bileğmaslahatme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma nazaran;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde bileğmaslahattirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğmaslahatme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asliye öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamam kültürler ciğerin birdır. Ammaçların içeriği ve öğrenme ciğerin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre nazaran bileğmaslahatebilir, lakin sürecin doğbirliı bileğmaslahatmez.
Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birfena filozof ve pedagog, eğitimin ne olduğuna üstüne farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen standart teşhismı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğmaslahatikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın zarfında eğitime üstüne temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğmaslahatikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, beşer ciğerin hayat boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere yönlü olabileceği üzere istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin maslahatletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel bile kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, terbiye merkezleri üzere mekânlarda verilen terbiye formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine nazaran sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye cereyan etmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belli bir düşünce ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise spontane vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir yol olarak ele aldatmaındığında ise terbiye sisteminin üç asliye ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Göz; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel üzere fiziksel unsurlardır. Müddetç; ekol zarfında meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, bitirme, test hatimeları üzere matlup davranış bileğmaslahatiklikleridir.